Assalamualaikum & Hi Semua!

Tahukah anda bahawa kerjaya dalam perundingan takaful mampu memberi kenaikan gaji secara BULANAN? Anda tak perlu tunggu setahun untuk mendapat kenaikan gaji! Menarik kan?

Menurut Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), purata kenaikan gaji tahunan bagi kumpulan eksekutif dan kumpulan bukan eksekutif bagi tahun 2016 dan 2017 adalah seperti rajah dibawah :-

Ya tuan-tuan dan puan-puan, adik-adik, abang-abang dan kakak-kakak sekalian… Lingkungan 5-6% sahaja! Kerja 12 bulan, kenaikan berikutnya sekitar 5-6% saja… Sikit kan? Kalau gaji dah RM10,000 barulah nak merasa increment lebih RM500 setahun. Kalau tak, setakat 2 3 ratus je lah… Tu pun kalau dapat. Entah-entah seratus lebih je…

Mungkin anda juga sedari, kenaikan gaji itu tidak seiring pun dengan kenaikan kos sara hidup. Jika nak hidup sangat selesa, sudah tentu anda perlu melakukan kerja lebih demi menampung keperluan dan kehendak keluarga.

Ketahuilah bahawa bidang perundingan takaful dapat memberi pulangan lumayan sekiranya anda berusaha gigih dan konsisten. Bijak membahagikan masa juga sangat penting untuk berjaya dengan gaya dalam bidang takaful.

Dalam bidang takaful, kenaikan gaji tidak mengikut tahun! Tapi mengikut bulan! Dan peratusan kenaikannya pula, anda sendiri boleh tentukan tanpa perlu mendapat persetujuan majikan! Nak naik 10%, 20%, 50%, 100% malah lebih lagi setiap bulan pun tiada siapa akan menghalang…

Benarkah pernyataan ini? Sudah semestinya benar! Ini kerana gaji sebagai perunding takaful datangnya dari komisen jualan. Semakin ramai orang yg sign up, semakin banyaklah komisen anda. Untuk menikmati kenaikan RM500 sebulan itu, RM500 sebulan tau… Bukan setahun… sebenarnya anda hanya perlu sign upkan 4-6 orang sahaja dalam sebulan. Lebih kurang seminggu seorang! Takkan tak boleh, kan?

Cuba anda hitung sendiri. Berapa lama anda harus bekerja makan gaji macam biasa untuk anda capai gaji yang anda inginkan? Kita boleh tengok contoh gaji saya sendiri ketika bekerja makan gaji dulu. Gaji yg selesa untuk saya ialah RM10,000.

Gaji permulaan November 2010 – RM2,435

Gaji 2011 – RM2,535 (Disahkan jawatan)

Gaji 2012 – RM2,801

Gaji 2013 – RM3,235 (Naik Gred)

Gaji 2014 – RM3,518

Gaji 2015 – RM3,767 (Berhenti)

Anggapkan gaji saya naik RM300 setahun. Ini bermakna saya perlu bekerja selama 25 tahun untuk mecapai gaji RM10,000 itu. WAAHHHHH!!! Lamanya…… Perlu ke?

Kalau kita kira increment 7% setahun pun, tetap saya perlu bekerja selama 20 tahun demi mendapatkan gaji RM10,000. Tak sangguplah! Lama sangat nak dapat gaji cuma sebesar RM10,000 sebulan.

Percayalah kerjaya sebagai perunding takaful boleh memberi jalan untuk kenaikan gaji yg besar dalam masa yg singkat. Nak tahu lebih lanjut tentang kerjaya perunding takaful?

Hubungi saya Suri Fitriah 017-3723344.

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *