Rukun Haji & Umrah
Rukun Haji & Umrah

Kali ni saje je nak kongsi pasal rukun haji dan umrah. Sape yang pernah pergi sekolah rendah agama, tak silap saya topik haji dan umrah ni di ajar dalam subjek Fiqah Tahun 6. Betul tak? Saya belajar topik ni dalam tahun 1997 di Sekolah Agama Rakyat Tanjung Keramat.

Rukun Haji & Umrah tak banyak beza. Hampir sama cuma untuk Umrah, takde wukuf. Yang lain semua kena buat macam yang Haji jugak.

Syarat Wajib Haji
Syarat Wajib Haji

Semua orang tahu, mengerjakan Haji di Makkah adalah Rukun Islam Kelima iaitu yang terakhir. Kenapa akhir? Sebab dia memerlukan paling banyak penyesuaian dan pertimbangan. Cuba tengok syarat Wajib Haji kat atas tu. Syarat Wajib Haji ni maknanya kalau kita memenuhi semua syarat di atas, maka wajiblah bagi kita untuk menunaikan Haji. Kalau ada syarat yang tidak dipenuhi, contohnya belum akil baligh, maka tidaklah Haji menjadi wajib ke atas kita. Syarat terakhir tu mampu katanya. Maksud mampu kat sini ialah mampu dari segi kewangan, kesihatan badan dan masa.

Perkara Wajib Haji
Perkara Wajib Haji

Semasa menunaikan ibadat Haji, ada pula perkara wajib yang perlu kita lakukan untuk menjadikan Haji kita tu sempurna dan sah.

Dalam usaha untuk kita menunaikan Haji ni, sudah tentu persiapan kewangan perlu dilakukan dengan rapi. Kewangan untuk kita sampai ke Makkah, kewangan untuk perbelanjaan kita di Tanah Suci nanti dan juga kewangan untuk orang tanggungan yang kita tinggalkan di Tanah Air apabila kita pergi menunaikan Haji.

Pasti anda semua sudah pun menyimpan untuk tujuan di atas. Apa kata, anda lengkapkan simpanan Haji anda bersama i-Great Amal dari Great Eastern Takaful. Wang simpanan serendah RM50 sebulan ni sudah tentu boleh anda berikan kepada ahli keluarga atau orang tanggungan yang ditinggalkan sekiranya wang simpanan anda di Tabung Haji atau tempat lain sudah pun mencukupi untuk menampung kos mengerjakan Haji.

Dengan i-Great Amal, anda juga telah menjamin Badal Haji untuk diri anda sekiranya dijemput Ilahi ke Rahmatullah lebih awal. Lebih dari itu, anda juga memperoleh 1 bahagian qurban secara percuma jika telah menyimpan lebih dari 10 tahun. Wah! Lengkap sudah persediaan anda untuk beramal soleh sementara berkesempatan.

Apa lagi? Hubungi saya untuk penerangan lanjut dan quotation percuma. Jangan lupa, kewangan untuk orang yang ditinggalkan juga sangat penting!

Jom simpan!

 

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All right reserved. | Theme: Business Kid by eVisionThemes