Alasan-alasan Tak Mahu Ambil Takaful…

Cuba anda tonton video ni. Ramai tak orang sekeliling, orang terdekat atau diri anda sendiri ada rasa yang sama? Tak dinafikan selama saya menyebarkan takaful sebagai perundingnya, memang ada yang bersikap seperti dalam video. Bagi saya, orang-orang ini cuma belum nampak bagaimanakah takaful ini berfungsi. Yang selalu ramai orang nampak adalah, wang caruman dikorbankan saban bulan malah tahun.

Jadi saya rasa nak tunjukkan sedikit, macam mana takaful ni berfungsi sebenarnya… Kata orang, takaful ni untuk menolong. Yeke?

Yelah… Macam mana takaful menolong tu?

Senario 1

Seorang kanak-kanak terkena jangkitan kuman di paru-paru. Ibubapa panik bila anak demam tak kebah-kebah dan kerap bernafas laju. Keletah keriangan pun dah tak kelihatan. Anak yang biasanya aktif, nampak lemah sahaja. Risau kan? Risau kan?

Ibubapa pun bawa pergi hospital swasta untuk mendapatkan rawatan untuk anak. Pilih hospital swasta sebab mahukan lebih keselesaan dan kepantasan katanya. Lepas doktor check, rupanya pneumonia. Maka kena masuk wad untuk rawatan susulan dan pemantauan selama beberapa hari.

Selepas 5 hari di wad, akhirnya dibenarkan pulang ke rumah. Pergi kaunter untuk buat pembayaran. Wah!!! Hampir RM6 ribu bil hospital si anak. Dengan rela hati, bapa pun bayar sajalah bil tu demi anak.

Tahukah anda, jika anak tadi ada medical card, kos RM6 ribu itu tidak perlu dikeluarkan oleh si bapa. Medical Card akan tanggung! Begitulah cara takaful menolong orang yang ditimpa musibah sakit dan memerlukan rawatan di hospital.

 

Senario 2

Seorang bapa yang bekerja sebagai tukang tebar roti canai dengan gaji harian, kemalangan patah kaki akibat terjatuh ketika memanjat pokok rambutan. Kaki bapa tadi terpaksa disimen dan beliau tidak boleh berdiri dan berjalan seperti biasa. Akibat hilang upaya sementara begitu, maka beliau diberi MC selama 3 bulan untuk memulihkan kakinya yang patah. Selama 3 bulan itu jugalah beliau tidak dapat bekerja menebar roti canai sekaligus menghilangkan punca pendapatan hariannya. Walaupun tiada pendapatan, perbelanjaan harian keluarganya tetap diperlukan seperti biasa. Akhirnya beliau terpaksa menggunakan saki-baki wang simpanan dan mengharap belas ehsan sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan buat sementara waktu.

Dengan adanya takaful, bapa ini boleh membuat claim ke atas MC akibat kemalangannya itu. Beliau dapat menggantikan semula wang simpanan yang telah digunakan terlebih dahulu. Nampak tak? Bapa ini tidak akan kehilangan wang simpanannya hanya kerana beliau ada takaful yang mampu menampung kebocoran wang itu.

 

Senario 3

Seorang bapa bekerja sebagai ahli bomba & penyelamat. Terkorban dalam misi mencari dan menyelamat. Beliau meninggalkan seorang balu dan seorang anak. Isterinya merupakan suri rumah sepenuh masa dan menjual kuih-muih secara kecil-kecilan. Apabila bapa ini telah kembali ke Rahmatullah buat selama-lamanya, maka tiadalah lagi orang yang akan membawa pulang gaji bulanan ke rumah keluarga ini. Duit sewa rumah juga tiadalah lagi siapa akan membayarnya. Akibat kesempitan kewangan, balu tadi terpaksa mencari kerja untuk menampung keperluan keluarga.

Takaful dapat membantu dalam situasi ini dengan memberi pampasan berupa duit tunai yang paling mudah dicairkan dan paling cepat diuruskan. Dengan syarat, bapa tadi sudah mencarum semasa hayatnya.

 

Senario 4

Seorang wanita berkerjaya disahkan mengidap kanser payudara pada usia 45 tahun. Akibat kerap cuti menjalani rawatan kanser, beliau berhenti kerja. Maka tiadalah lagi rawatan percuma yang disediakan oleh majikan. Terpaksalah wanita ini menggunakan wang sendiri untuk menjalani rawatan kimoterapinya yang bernilai RM10,500 bagi setiap cycle. Mujurlah beliau ada takaful. Dapatlah kos itu ditanggung oleh medical cardnya. Walaupun mendapatkan rawatan di hospital kerajaan yang mana beliau perlu membayar dahulu kos itu, wang beliau tetap dapat dikembalikan.

Beliau juga lebih mudah membuat pembayaran sendiri kerana manfaat penyakit kritikal dari takaful yang dimiliki menyebabkan beliau mendapat wang pampasan sekaligus pada jumlah yang besar. Wang itu bolehlah beliau gunakan untuk meneruskan kehidupan selepas berhenti kerja dan boleh pula dijadikan wang pendahuluan rawatan kimoterapi di hospital kerajaan pilihan beliau.

 

Senario 5

Seorang anak muda berusia 26 tahun maut dalam kemalangan motosikal sewaktu pulang dari bekerja. Motosikal yang dinaikinya itu masih hutang di kedai. Mujurlah beliau mengambil takaful sewaktu awal-awal bekerja lagi. Dari pampasan takaful yang diwariskan kepada ibunya, dapatlah ibunya menyelesaikan hutang motor itu sebanyak RM11,000 di kedai. Sebahagian wang takaful itu digunakan oleh ibunya untuk didepositkan di Tabung Haji agar keuntungan tahunan yang diperoleh boleh digunakan untuk menyara kehidupan keluarganya. Selebihnya pula diwakafkan ke masjid berhampiran rumah mereka untuk kegunaan orang ramai.

Selain menyelesaikan masalah hutang sendiri, wang takaful boleh membantu ahli keluarga yang masih hidup untuk terus hidup ceria dan juga dijadikan bekalan pahala berterusan melalui wakaf.

 

Banyak lagi senario lain yang boleh dijadikan contoh. Tetapi cukuplah sekadar 5 itu sahaja sebagai panduan. Memang takaful untuk menolong. Cepat dapatkan takaful untuk diri dan keluarga anda. Jadikanlah bangsa kita, bangsa yang bertindak dengan akal dan hati yang baik. Demi kepentingan umat.

Hubungi saya untuk dapatkan plan takaful yang sesuai untuk anda. Ada banyak dan macam-macam fungsi!

wasap.my/60173723344

Share This:

Assalamualaikum & Hi Semua,

Ramai sudah orang mencari MEGA. MEGA kini menjadi buruan ramai atas keprihatinannya terhadap keperluan kewangan setiap orang di Malaysia ini. MEGA mampu membantu generasi kini memberikan harapan kehidupan dan masa depan yang lebih cerah untuk generasi akan datang. Nak kenal MEGA?

img_3671

Begitulah ringkasnya kisah si MEGA yang harus dimiliki oleh semua orang. Berikut saya canangkan kelebihan-kelebihan si MEGA ni :-

1-   Nilai Perlindungan Yang Tinggi. Bermula dari RM500,000 (Setengah Juta)

2-   Tempoh Caruman Yang Pendek Dan Fleksibel. 10 atau 20 tahun.

3-   Tempoh Perlindungan Yang Lebih Panjang Dari Tempoh Caruman. 30 tahun. Bayar 10 atau 20 tahun sahaja. Perlindungan tetap 30 tahun!

4-   Pengeluaran nilai tunai bila-bila masa dengan meninggalkan baki minimum RM1,000

5-   Manfaat Kesetian yang berjumlah sehingga 40% dari nilai caruman tahunan pada setiap 5 tahun.

*************************

Dari pandangan mata saya, MEGA sangat sesuai dijadikan Income Replacement Plan + Retirement Fund!

Penafian : Ini konsep saya tersendiri dalam memasarkan MEGA. Anda mungkin mendapat penerangan yang berbeza dari perunding takaful lain.

Ini kerana, dengan hanya mencarum selama 10 tahun, kita akan dilindungi dengan nilai perlindungan sebanyak RM500,000 selama 30 tahun. Sekiranya tidak berlaku kematian atau hilang upaya kekal menyeluruh dalam tempoh 30 tahun itu, nilai tunai sebanyak dua kali ganda dari nilai caruman akan dikembalikan apabila sampai tempoh matang iaitu selepas 30 tahun. (Sila request quotation dari saya untuk dapatkan nilai caruman : Suri Fitriah 017-3723344).

Di mana kegunaan MEGA? Dalam kehidupan ini, kita tidak tahu langsung apa yang telah dimaktubkan di Loh Mahfuz. Jodoh, ajal, rezeki dan sebagainya telah pun diatur oleh Allah tetapi kita tidak tahu-menahu langsung. Atas sebab tidak tahu itulah satu persediaan untuk menghadapi musibah perlu dibuat. Maka, jika ditimpa musibah, tidaklah kita mahupun keluarga kita mati kutu untuk meneruskan hidup dengan dugaan dan ujian yang diberi. Contoh-contoh musibah yang kita tidak pernah diberitahu bahawa ia akan datang :-

1-   Kemalangan. Terutamanya kemalangan jalan raya yang dahsyat. Siapa kita untuk menolak KEMUNGKINAN bahawa kita boleh mati atau lumpuh di jalan raya?

acc-1 acc-2 acc-3

hilang-punca-pendapatan

2-   Penyakit Kritikal. Tiada siapa mahu dihinggapi penyakit. Tetapi ketahuilah bahawa walaupun kita sedaya upaya menjaga kesihatan diri kita, Allah tetap juga Penguasa Seluruh Alam. Jika Allah takdirkan kita dihinggapi juga penyakit kritikal, tiada apa pun yang mampu kita buat untuk menghalangnya.

potong-kaki 3718742

3-   Kematian. Semua orang tahu bahawa setiap yang hidup pasti akan mati. Tetapi bila, di mana dan bagaimana itu sentiasa menjadi rahsia Allah. Siapa tahu selepas membaca artikel ini, terus nyawa dicabut oleh Malaikat Izrail?

ziarah-kubur

ziarah-kubur-1

Maka dengan adanya persediaan yang kita buat untuk mengadap Ilahi dan meninggalkan segala apa yang kita miliki di dunia ini, senang dan damailah waris-walak dan sahabat handai yang ditinggalkan. Mereka masih boleh meneruskan kehidupan seperti biasa walaupun musibah menimpa kita. Kita sendiri yang mengelakkan dari mereka hidup melarat atau meminta-minta. Kita sendiri yang telah menyediakan dana untuk mereka kekal bahagia walaupun kematian kita ataupun mereka tidak akan berasa terbeban untuk menjaga kita sekiranya kita sudah menjadi cacat dan tidak menyumbang pendapatan kepada keluarga lagi. Tiada siapa yang akan membela nasib kita dan keluarga melainkan diri kita sendiri.

Apa lagi MEGA buat?

Malah lebih menggembirakan pula apabila sekiranya tiada musibah melanda sepanjang tempoh perlindungan, segala wang yang kita carumkan selama 10 tahun itu akan dikembalikan dengan nilai yang berganda. Walau bagaimanapun, pulangan ini bergantung kepada prestasi dana yang kita laburkan. Kita boleh menjadikannya sebagai dana selepas persaraan kita. Siapa lagi yang akan beri kita duit selepas bersara? Pastilah diri kita sendiri yang telah membuat persiapan awal! Nak cuba sediakan dana persaraan RM1 Juta? Hubungi Suri Fitriah 017-3723344 sekarang!

anda-menderita-selepas-bersara

persediaanpersaraan bh-krisis-persaraan

Bukankah bijak dan kukuhnya perancangan kewangan kita dengan MEGA ini? Jika anda perlukan penerangan yang lebih lanjut, terus book appointment bersama saya Suri Fitriah 017-3723344. Rundingan 30 minit ini sentiasa PERCUMA kepada sesiapa yang benar-benar percaya bahawa Allah Penguasa Alam dan tiada siapa akan membela nasib kita selain diri kita sendiri. Jom jumpa!

Share This: