Assalamualaikum & Hi Semua!

Tahukah anda bahawa kerjaya dalam perundingan takaful mampu memberi kenaikan gaji secara BULANAN? Anda tak perlu tunggu setahun untuk mendapat kenaikan gaji! Menarik kan?

Menurut Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), purata kenaikan gaji tahunan bagi kumpulan eksekutif dan kumpulan bukan eksekutif bagi tahun 2016 dan 2017 adalah seperti rajah dibawah :-

Ya tuan-tuan dan puan-puan, adik-adik, abang-abang dan kakak-kakak sekalian… Lingkungan 5-6% sahaja! Kerja 12 bulan, kenaikan berikutnya sekitar 5-6% saja… Sikit kan? Kalau gaji dah RM10,000 barulah nak merasa increment lebih RM500 setahun. Kalau tak, setakat 2 3 ratus je lah… Tu pun kalau dapat. Entah-entah seratus lebih je…

Mungkin anda juga sedari, kenaikan gaji itu tidak seiring pun dengan kenaikan kos sara hidup. Jika nak hidup sangat selesa, sudah tentu anda perlu melakukan kerja lebih demi menampung keperluan dan kehendak keluarga.

Ketahuilah bahawa bidang perundingan takaful dapat memberi pulangan lumayan sekiranya anda berusaha gigih dan konsisten. Bijak membahagikan masa juga sangat penting untuk berjaya dengan gaya dalam bidang takaful.

Dalam bidang takaful, kenaikan gaji tidak mengikut tahun! Tapi mengikut bulan! Dan peratusan kenaikannya pula, anda sendiri boleh tentukan tanpa perlu mendapat persetujuan majikan! Nak naik 10%, 20%, 50%, 100% malah lebih lagi setiap bulan pun tiada siapa akan menghalang…

Benarkah pernyataan ini? Sudah semestinya benar! Ini kerana gaji sebagai perunding takaful datangnya dari komisen jualan. Semakin ramai orang yg sign up, semakin banyaklah komisen anda. Untuk menikmati kenaikan RM500 sebulan itu, RM500 sebulan tau… Bukan setahun… sebenarnya anda hanya perlu sign upkan 4-6 orang sahaja dalam sebulan. Lebih kurang seminggu seorang! Takkan tak boleh, kan?

Cuba anda hitung sendiri. Berapa lama anda harus bekerja makan gaji macam biasa untuk anda capai gaji yang anda inginkan? Kita boleh tengok contoh gaji saya sendiri ketika bekerja makan gaji dulu. Gaji yg selesa untuk saya ialah RM10,000.

Gaji permulaan November 2010 – RM2,435

Gaji 2011 – RM2,535 (Disahkan jawatan)

Gaji 2012 – RM2,801

Gaji 2013 – RM3,235 (Naik Gred)

Gaji 2014 – RM3,518

Gaji 2015 – RM3,767 (Berhenti)

Anggapkan gaji saya naik RM300 setahun. Ini bermakna saya perlu bekerja selama 25 tahun untuk mecapai gaji RM10,000 itu. WAAHHHHH!!! Lamanya…… Perlu ke?

Kalau kita kira increment 7% setahun pun, tetap saya perlu bekerja selama 20 tahun demi mendapatkan gaji RM10,000. Tak sangguplah! Lama sangat nak dapat gaji cuma sebesar RM10,000 sebulan.

Percayalah kerjaya sebagai perunding takaful boleh memberi jalan untuk kenaikan gaji yg besar dalam masa yg singkat. Nak tahu lebih lanjut tentang kerjaya perunding takaful?

Hubungi saya Suri Fitriah 017-3723344.

Share This:

Pada 22 Ogos lalu, saya telah sekali lagi berkongsikan bagaimana kerjaya dalam takaful membolehkan saya membeli 5 buah rumah dalam masa 4 tahun! Mula-mula saya pun tak percaya, mudahnya melonjakkan income melalui kerjaya takaful! Tapi setelah melaluinya sendiri, saya tidak toleh belakang lagi…

Saya membeli rumah apartment pertama di Shah Alam pada usia 25 tahun sebaik sahaja saya disahkan jawatan di sebuah pelabuhan. Rumah tersebut saya sewakan memandangkan saya tinggal di rumah keluarga :-). Rumah pertama ini saya gunakan gaji kerja tetap saya sahaja. Apabila saya nampak bahawa rumah sewa boleh memberi cashflow yg baik kepada saya, saya mula mahu beli rumah lagi untuk disewakan. Kalau diikutkan gaji saya yg bernilai RM2600 pada masa itu, sudah tentu sangat tipis peluang untuk mendapatkan loan rumah lagi.

Mujurlah saya membuat kerja part-time sebagai perunding takaful sejak Februari 2012! Income dari kerja takaful saya telah menaikkan profile kewangan saya yg membolehkan saya mendapat pambiayaan dari bank! Maka saya pun belilah rumah kedua di Shah Alam juga.

Kenaikan income yg tinggi dari takaful sangat mengujakan saya! Sehingga saya menyambung pembelian rumah ketiga dan seterusnya! Saya sendiri tidak menyangka bahawa saya yg hanya bergaji sekitar RM3000 pada ketika itu boleh membeli rumah setiap tahun hanya dengan melakukan kerja part-time sebagai perunding takaful! Kini sudah 5 buah rumah saya beli melalui komisen takaful.

Dah nampak rentak yg menarik dalam kenaikan income, maka saya terus bertapak dalam industri takaful dan akhirnya meninggalkan pekerjaan tetap saya pada 30 Julai 2015. Jadi, saya cuma ingin highlightkan di sini bahawa kerjaya dalam bidang takaful bukan calang-calang hebatnya. Ia mampu melonjakkan status ekonomi kita secara rapid mahupun steady. Anda taknak cuba ke?

Saya boleh kongsikan tentang struktur komisen di Great Eastern Takaful. Hubungi saya Suri Fitriah 017-3723344 utk maklumat lanjut.

Share This: